Калинопільська селищна рада Звенигородського району Черкаської області
Офіційний вебсайт

Інформаційне повідомлення про проведення публічного громадського обговорення проектів рішень Калинопільської селищної ради

Дата: 24.04.2025 08:30
Кількість переглядів: 172

Інформаційне повідомлення

про проведення публічного громадського обговорення проектів рішень Калинопільської селищної ради

 

1. Калинопільська селищна рада проводить обговорення проектів рішень:

 

Про зміну типу та найменування Шостаківської гімназії Калинопільської селищної ради;

Про зміну типу та найменування Пальчиківської гімназії Калинопільської селищної ради;

Про зміну типу та найменування Вікнинської гімназії Калинопільської селищної ради.

2. Мета обговорення: врахування думки жителів територіальної громади щодо зміни типу та найменування закладів освіти Калинопільської селищної ради

Основною метою оптимізації освітньої мережі територіальної громади є:

  • створення необхідних умов для реалізації конституційного права громадян на освіту, безоплатного забезпечення кожній молодій людині повної загальної середньої освіти відповідно до вимог державного стандарту;
  • підвищення якості освіти та її відповідність сучасним стандартам на основі ефективного використання потенціалу ресурсів кожного освітнього закладу.

 Оптимізація має вирішити важливі соціально-освітні завдання:

  • підвищення якості освіти і економічної ефективності функціонування закладів освіти;
  • покращення доступу дітей і молоді незалежно від місця проживання до якісної освіти;
  • урізноманітнення форм організації освіти й виховання;
  • забезпечення варіативності освітніх послуг з урахуванням індивідуальних запитів учнів, зокрема осіб з особливими освітніми потребами, обдарованої молоді;
  • забезпечення концентрації й ефективного використання матеріальних, кадрових та фінансових ресурсів громади для підвищення ефективності освітнього процесу.

Процес оптимізації освітньої мережі враховує демографічну ситуацію, прогнозування дитячих контингентів, соціально-економічні умови громади і розглядається в комплексі вибору різних типів закладів і форм організації освітнього процесу: опорний заклад освіти, заклад загальної середньої освіти відповідного типу, очна (денна), дистанційна, мережева, індивідуальна форма (екстернатна (екстернат), сімейна (домашня), педагогічний патронаж), тощо. У разі відсутності можливості забезпечити функціонування закладу освіти у населеному пункті з малою кількістю дитячого контингенту, відділ освіти, молоді та спорту Калинопільської селищної ради планує забезпечити гарантований підвіз здобувачів освіти до функціонуючих закладів освіти.

3. Нормативне забезпечення:

статтею 143 Конституції України визначено, що територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.

Навчання в закладах загальної середньої освіти, і нашої громади в тому числі, здійснюється, зокрема відповідно до частини 3 статті 12 Закону України "Про освіту", з метою надання та отримання учнями повної загальної середньої освіти трьох рівнів.

Проте що в закладах загальної середньої освіти повна загальна середня освіта здобувається на трьох рівнях передбачено і статтею 4 Закону України "Про повну загальну середню освіту".

Повна загальна середня освіта здобувається на таких рівнях:

початкова освіта - перший рівеньповної загальної середньої освіти, що передбачає виконання учнем вимог до результатів навчання, визначених державним стандартом початкової освіти;

базова середня освіта - другий рівень повної загальної середньої освіти, що передбачає виконання учнем вимог до результатів навчання, визначених державним стандартом базової середньої освіти;

профільна середня освіта - третій рівень повної загальної середньої освіти, що передбачає виконання учнем вимог до результатів навчання, визначених державним стандартом профільної середньої освіти.

У закладах освіти:

початкова освіта здобувається протягом чотирьох років (1-4 класи);

базова середня освіта здобувається протягом п’яти років (5-9 класи);

профільна середня освіта здобувається протягом трьох років (10-12 класи).

 

Частинами четвертою та п’ятою статті 31 Закону України "Про повну загальну середню освіту" передбачено, що у складі закладів загальної середньої освіти можуть функціонувати такі внутрішні структурні підрозділи:

дошкільний підрозділ (у складі початкової школи або гімназії);

позашкільний підрозділ;

пансіон (у складі ліцеїв, спеціальних закладів загальної середньої освіти та закладів спеціалізованої освіти);

інші внутрішні структурні підрозділи.

Заклад загальної середньої освіти може мати у своєму складі філію (філії).

Структурний підрозділ діє відповідно до установчих документів закладу загальної середньої освіти та на підставі положення про нього, затвердженого керівником закладу загальної середньої освіти.

Відповідно до статті 35 Закону України "Про повну загальну середню освіту" визначено типи закладів освіти, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти на певному рівні, а саме:

початкова школа, що забезпечує здобуття початкової освіти;

гімназія, що забезпечує здобуття базової середньої освіти;

ліцей, що забезпечує здобуття профільної середньої освіти.

Початкова школа функціонує як окрема юридична особа або як структурний підрозділ гімназії. За рішенням засновника початкова школа, гімназія може включати дошкільний підрозділ, за умови його розміщення в окремій будівлі або відокремленому приміщенні з окремими входом/виходом і територією для вихованців дошкільного підрозділу.

Крім того, абзацом 8 частини 1 статті 35 вказаного Закону визначено, що заклад загальної середньої освіти, що здійснює освітню діяльність на декількох рівнях загальної середньої освіти має тип закладу вищого рівня, на якому проводиться освітня діяльність. 

Наприклад, якщо заклад здійснює свою освітню діяльність на першому рівні повної загальної середньої освіти, то він має називатися початкова школа, на першому і другому рівнях повної загальної середньої освіти, то він має називатиіся гімназією, якщо на другому і третьому – ліцеєм.

Власне, у наведених вище абзацах закладено головні моменти, які стосуються в тому числі й можливої зміни в майбутньому типу закладу, що призведе автоматично й до зміни його найменування.

Згідно статті 34 вказаного Закону повне найменування закладу загальної середньої освіти включає інформацію про його тип, територіальну належність (найменування адміністративно-територіальної одиниці за місцезнаходженням закладу) та організаційно-правову форму (для приватних і корпоративних закладів).

Також частиною другою вказаної статті уточнено, що повне найменування закладу загальної середньої освіти може додатково містити інформацію про власну назву, номер закладу чи найменування засновника (засновників), а також про присвоєне закладу відповідно до вимог законодавства ім’я (псевдонім) суспільно-політичного і громадського діяча, захисника Вітчизни, діяча науки, освіти, культури та інших сфер суспільного життя.

Зміна типу закладів загальної середньої освіти є підставою для внесення змін до установчих документів юридичної особи, пов’язаних зі зміною найменування та їх державної реєстрації в порядку, встановленому Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, юридичних осіб – підприємців та громадських формувань".  

У статті 1032 Бюджетного кодексу України зазначено, що освітня субвенція спрямовується на оплату праці з нарахуваннями педагогічних працівників у таких типах закладів освіти:

Початкові школи, гімназії (крім дошкільних підрозділів у таких закладах), ліцеї.

Законом України № 1658-IX від 15.07.2021 року "Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення механізмів формування мережі ліцеїв для запровадження якісної профільної середньої освіти" внесені зміни і до Закону України "Про освіту" та Закону України "Про повну загальну середню освіту".

В результаті внесених змін, відповідно до абзаців 5,6 частини першої статті 32 Закону України "Про повну загальну середню освіту" для започаткування та проведення освітньої діяльності комунального ліцею засновник має забезпечити відповідність такого закладу освіти вимогам, що зазначені цим Законом, положенням про ліцей та ліцензійними умовами, у тому числі щодо:

функціонування не менше двох класів за трьома профілями навчання на рівні профільної середньої освіти (протягом 10-12 років навчання).

Тобто, ліцеї можуть бути утворені та здійснювати освітню діяльність за умови дотримання вимог Закону України "Про повну загальну середню освіту", ліцензійних умов та положення про ліцей, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

Отже, маємо: заклади освіти нашої громади, що здійснюють сьогодні освітню діяльність на всіх рівнях повної загальної середньої освіти, які втрачають право надавати профільну середню освіту і відповідно мають бути трансформовані, в більшій своїй частині, в гімназії або початкові школи.

 

Відповідно до статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.

Абзацом першим частини другої статті 25 Закону України "Про освіту" визначено, що засновник закладу освіти або уповноважений ним орган (особа):

приймає рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію, зміну типу закладу освіти, затверджує статут (його нову редакцію), укладає засновницький договір у випадках, визначених законом.

Відповідно до абзацу третього частини третьої статті 66 Закону України "Про освіту" сільські, селищні ради засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів.

Відповідно до частини першої та другої статті 32 Закону України "Про повну загальну середню освіту" рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладів загальної середньої освіти приймає засновник такого закладу, тобто місцева рада. Вона ж забезпечує розвиток мережі комунальних початкових шкіл, гімназій та ліцеїв. 

Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та /або суспільства.

Рішення про утворення комунальних початкових шкіл, гімназій як окремих юридичних осіб, їх реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймають міські, сільські, селищні ради.

У разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов’язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти.

Реорганізація, зміна типу, ліквідація закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості допускається лише після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника, який оприлюднюється не менше ніж за один рік до прийняття відповідного рішення.

Вищезазначене говорить про те, що Законом України "Про повну загальну середню освіту" (абзац 2 частини 2 статті 32) передбачено, що будь-якій зміні шкільної мережі в сільській місцевості має передувати громадське обговорення тривалістю не менше ніж 1 рік! Тобто проект рішення про реорганізацію, зміну типу чи ліквідацію закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості має бути оприлюдненим за рік до прийняття відповідного рішення.

 

Порядок та умови надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 6 (в редакції Постанови Кабінету Міністрів України від 05.03.2024 №245) та визначений статтею 103-2 Бюджетного кодексу України.

Освітня субвенція – це один із видів трансфертів місцевим бюджетам, що надаються з державного бюджету (стаття 97 Бюджетного кодексу України) на оплату праці з нарахуваннями для педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти.

Обсяг освітньої субвенції для місцевих бюджетів здійснюється відповідно до формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами, яка затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 року № 1088 "Про затвердження формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами".

Фактична кількість ставок педагогічних працівників чи фактичний фонд оплати праці педагогічних працівників не враховуються при розподілі освітньої субвенції між місцевими бюджетами.

Щорічно Кабінет Міністрів України затверджує постанову щодо надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, а Міністерство освіти і науки України надає роз’яснення щодо розрахунку обсягу освітньої субвенції.

 

Пунктом 10 вищезазначеного Порядку та умов (в редакції Постанови Кабінету Міністрів України від 05.03.2024 №245) визначено, що за рахунок субвенції не здійснюється фінансування закладів загальної середньої освіти (крім закладів початкової школи), кількість учнів у яких становить:

з 1 вересня 2016 р. - менше 25 осіб;

з 1 вересня 2025 р. - менше 45 осіб;

з 1 вересня 2026 р. - менше 60 осіб.

 

Кабінетом Міністрів України прийнято рішення щодо припинення фінансування шкіл з малою кількістю учнів.

Так, із 01 вересня 2025 року вирішено не фінансувати коштом освітньої субвенції заробітну плату вчителів у школах із кількістю учнів менш як 45 осіб, а з 01 вересня 2026 року - менш як 60 осіб.

 

4. Обґрунтування проектів рішень, внесених на обговорення, варіанти вирішення питання.

Так, освітня галузь Катеринопільської територіальної громади потребує приведення у відповідність до вимог Закону України "Про освіту" та Закону України "Про повну загальну середню освіту".

Згідно зі статтею 37 Закону України "Про повну загальну середню освіту" засновник закладу загальної середньої освіти зобов’язаний забезпечити утримання та розвиток заснованого ним закладу освіти, його матеріально-технічної бази на рівні, достатньому для виконання вимог державних стандартів, ліцензійних умов провадження освітньої діяльності у сфері загальної середньої освіти, вимог трудового законодавства, оплати праці педагогічних та інших працівників, охорони праці, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки тощо.

 

Головна мета засновника та основне завдання реформованої Нової української школи  – створити такий заклад освіти, в якому буде приємно, зручно та безпечно навчатись і який забезпечуватиме учням здобуття не лише знань, але й необхідних компетентностей для практичного їх застосування у повсякденному житті.

 

 

Відповідно до Концепції реформування загальної середньої освіти "Нова українська школа" заклад освіти повинен надавати широкий комплекс якісних освітніх послуг: гуртки, групи подовженого дня, послуги шкільного психолога та соціального педагога, сучасна оновлена матеріально-технічна база тощо.

На території Катеринопільської територіальної громади функціонує 7 закладів загальної середньої освіти та 3 філії, які забезпечують здобуття освіти на усіх трьох рівнях:

початкова освіта - перший рівень повної загальної середньої освіти, базова середня освіта - другий рівень повної загальної середньої освіти та профільна середня освіта - третій рівень повної загальної середньої освіти.

5 із них та 3 філії мають у своїй структурі дошкільне відділення.

Відповідно до абзацу 3 частини 1 статті 32 Закону України "Про повну  загальну середню освіту" мережа закладів загальної середньої освіти  формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та /або суспільства.

Враховуючи вищезазначене положення, оптимальне функціонування мережі закладів загальної середньої освіти громади повинно виходити з об’єктивно існуючого запиту на освітні послуги.

На сьогодні формування оптимальної спроможної освітньої мережі є вимогою часу. Навчання у повнокомплектному закладі освіти сприяє набуттю учнями навичок спілкування в колективі однолітків, формуванню лідерських якостей, дає можливість повноцінного розвитку здібностей та творчої майстерності. У конкурентному освітньому середовищі у здобувачів освіти є мотивація до досягнення кращих результатів у навчанні. Саме тому створення умов для надання якісних освітніх послуг, що відповідають вимогам законів України "Про освіту", "Про повну загальну середню освіту" та Концепції реформування загальної середньої освіти "Нова українська школа", через оптимізацію мережі закладів загальної середньої освіти Катеринопільської територіальної громади, є одним із пріоритетних завдань.  

Період реформ, розпочатий державою, поставив гостро питання реорганізації та ліквідації шкіл у сільській місцевості. Це проблема для всієї України і є результатом демографічної кризи, яка спостерігається в державі. З кожним роком кількість учнів скорочується, тому й не дивно, що чимало закладів освіти стали напівпорожніми.

Навчальні заклади з низькою наповнюваністю класів є найбільш затратними комунальними установами у перерахунку на одного учня. Тому перед місцевою владою постає питання раціонального розподілу бюджетних коштів (освітньої субвенції), альтернатива утримання таких навчальних закладів (оплату за енергоносії, природний газ, водопостачання, інші послуги, зарплату технічному персоналу) чи переведення дітей до

 

спроможних закладів освіти і забезпечення якісніших умов навчання завдяки вивільненим коштам.

Значною проблемою залишається утримання та належне функціонування закладів загальної середньої освіти із малою наповнюваністю класів учнями.

Так, у Пальчиківській гімназії Калинопільської селищної ради станом на 01.04.2025 року навчався 41 здобувач освіти (37 учнів та 4 вихованці), вартість утримання одного учня даного закладу становить 71,4 тис. грн., у Шостаківській гімназії Калинопільської селищної ради навчався 41 учень та 12 вихованців, вартість навчання одного учня - 88,6 тис. грн., у Вікнинській гімназії Калинопільської селищної ради навчалося 60 учнів та 7 вихованців, вартість навчання одного учня – 78,0 тис. грн.

Перспективна мережа контингенту учнів на найближчі роки тільки зменшується.

Для порівняння: у Лисичобалківській гімназії Калинопільської селищної ради, відносно якої у 2023 році Катеринопільською селищною радою уже прийняте рішення щодо зміни типу та найменування на Лисичобалківську початкову школу, навчалося 64 здобувачі освіти (55 учнів та 9 вихованців) і вартість навчання одного учня є значно нижчою та становить – 63,7 тис. грн.  

У Катеринопільському ліцеї №1, де навчалося 443 учні, вартість утримання одного учня даного закладу становить 52,8  тис. грн., у Катеринопільському ліцеї №2, де навчалося 299 учнів вартість утримання одного учня даного закладу становить 43,9 тис. грн.

Такі затрати (які перевищують не лише вартість утримання учня у школах, де вона найнижча, а й середній показник по громаді, що становить 57,6 тис. грн.) спрямовуються не на розвиток галузі чи забезпечення якості освіти, а виключно на оплату праці, утримання приміщення та сплату комунальних платежів.

Окрім того, у школах з малою наповнюваністю учнів один учитель, як правило, викладає кілька навчальних предметів, а у класах, де менше 5-ти учнів організовано індивідуальне навчання, відсутня повноцінна позакласна, спортивно-масова, виховна робота, що не сприяє соціалізації учнівської молоді. Учні таких шкіл не беруть участь в олімпіадах, конкурсах, спортивних змаганнях, відсутні умови для організації системної методичної роботи. Є також проблеми з організацією харчування у таких закладах, медичного обслуговування дітей тощо.

З метою формування  мережі  закладів загальної середньої освіти Катеринопільської територіальної громади, що відповідає потребам населення в наданні освітніх послуг із врахуванням географічних умов та соціально-економічної та демографічної ситуації, приведення її у відповідність до законів України "Про освіту", "Про повну загальнусередню освіту", а також раціонального використання державних бюджетних коштів та коштів місцевого бюджету передбачених на галузь освіти, відділом освіти, молоді і спорту Калинопільської селищної ради проведено збір та аналіз даних про наявну шкільну мережу, демографічну ситуацію в громаді,  прогнозовану наповнюваність класів, наявність повноцінної старшої школи, перспективну мережу закладів загальної середньої освіти громади, вартість утримання одного учня у розрізі витрат освітньої субвенції та місцевого бюджету, а також надано економічне обґрунтування необхідності формування спроможної мережі закладів загальної середньої освіти Катеринопільської територіальної громади.

18 квітня 2025 року на розгляд постійні комісії з питань освіти, культури, охорони здоров'я, материнства та дитинства, у справах сім'ї, молоді та спорту селищної ради були надані інформаційні  матеріали, підготовлені відділом освіти, молоді спорту Калинопільської селищної ради. На цих даних були сформульовані пропозиції відділу освіти, молоді спорту селищної ради щодо плану оптимізації мережі закладів загальної середньої освіти громади.

 

Показник наповнюваності шкіл є незмінно низьким протягом тривалого часу, що свідчить про зменшення контингенту учнів громади.

 

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 №1088 "Про затвердження формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами" розрахункова наповнюваність класів, за якою обраховується обсяг освітньої субвенції, в середньому по громаді має становити 14,5 учнів, натомість маємо 12,5 учнів. Розрахункова кількість ставок педагогічних працівників має становити 181,1 штатних одиниць, а фактична кількість - 207,7 штатних одиниць, а це 26,6 зайвих ставок. 

Перевищення розрахункових показників, які враховуються при розрахунку обсягу освітньої субвенції для Катеринопільської селищної територіальної громади призводить до незабезпечення у повному обсязі потреби в коштах на оплату праці педагогічних працівників (дефіцит коштів у 2021 році становив 1570,6 тис. грн, у 2022 році - 2643,3 тис. грн., у 2024 році становив 4325,3 тис. грн, у 2025 році – 4918,7 тис. грн.).

Дефіцит коштів освітньої субвенції в більшій мірі виникає у зв’язку з великою кількістю малокомплектних шкіл, неефективною та неоптимальною мережею закладів загальної середньої освіти, в яких багато класів з низькою фактичною наповнюваністю та високою собівартістю витрат на навчання одного учня.

Утримання неефективної мережі закладів загальної середньої освіти призводить до збільшення витрат на утримання закладу з розрахунку на одного учня.

Витрати на 1 учня в середньому по громаді у 2024 році становили 57,6 тис. грн., що на 20,2 % більше ніж у 2023 році. Тенденція до збільшення витрат є сталою та має постійний характер.

Для порівняння у 2021 році витрати на 1 учня в середньому по громаді становили 44,6 тис. грн., що на 32,8 % більше ніж у 2020 році.

Вищезазначене свідчить про постійне зростання витрат на утримання 1 учня в громаді.

У структурі видатків на утримання закладів загальної середньої освіти 80,7 % становлять витрати на заробітну плату працівників. Ріст видатків відбувся за рахунок зменшення контингенту учнів у закладах освіти громади.

 Великою проблемою територіальної громади є  малокомплектність закладів загальної середньої освіти. Школи з нижчою фактичною наповнюваністю класів у порівнянні з розрахунковою є найбільш затратними комунальними закладами (у перерахунку на одного учня).

Розпорядник коштів, керуючись пунктом 28 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого КМУ від 28.02.2002 №228 (зі змінами), встановлює, що витрати повинні бути приведені у відповідність з бюджетними асигнуваннями.

Питання спрямування освітньої субвенції з державного бюджету на оплату праці педагогічних працівників регульовано постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 6 "Деякі питання надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам" (зі змінами), а саме  п.3 Порядку та умовами надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам.

Субвенція спрямовується на оплату праці педагогічних працівників таких типів закладів установ: початкові школи, гімназії, ліцеї. Аналогічну норму містить ст. 50 розділу VІ "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України.

Для цього чисельність працівників установ, затверджених за штатним розписом, повинна бути приведена у відповідність з визначеним фондом оплати праці.

Надмірні витрати на утримання позбавляють можливості реінвестувати кошти громади у розвиток шкіл, які забезпечують більш високу якість освітніх послуг, крім того додаткове фінансування виділяється з коштів Калинопільської селищної ради, що могли б бути спрямовані на розвиток інфраструктури, співфінансування проектів тощо.

Важливо, що розрахункова наповнюваність класів визначається з урахуванням кількості населення та щільності його проживання і є основною складовою у розрахунку субвенції з державного бюджету, яка передбачена,  виключно, на заробітну плату педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти.

 

 

Освітньої  субвенції, яка надходить до  бюджету Катеринопільської селищної територіальної громади –  недостатньо.

Враховуючи те, що державна освітня субвенція покриває лише частину заробітної плати педагогічного персоналу, громада за рахунок місцевого бюджету змушена  дофінансовувати заробітні плати педагогічних працівників закладів освіти.

 

 Кількість дітей у закладах освіти, зокрема сільської місцевості, постійно зменшується. Тенденція до зменшення контингенту учнів у закладах загальної середньої освіти та вихованців у закладах дошкільної освіти спостерігається досить тривалий період часу. Аналогічну ситуацію маємо і в перспективі на наступні 5 навчальних років у закладах освіти громади.

 

Орієнтовна кількість учнів 1 класу

в перспективі на наступні 5 навчальних років у закладах освіти

(таблиця складена відповідно до інформації щодо обліку дітей

станом на 01.01.2025 року)

 

п/п

Назва закладу

2025-2026 н.р.

 

2026-2027 н.р.

2027-2028 н.р.

2028-2029 н.р.

2029-2030 н.р.

1.

Лисичобалківська гімназія

3

6

1

0

3

2.

Шостаківська гімназія

4

2

3

1

1

3.

Пальчиківська гімназія

3

1

2

1

2

4.

Вікнинська гімназія

3

2

1

3

3

5.

Петраківський ЗЗСО

2

5

2

3

2

6.

Калинопільський ліцей №1

25

16

22

26

36

7.

Новоселицька філія ліцею №1

4

2

1

5

6

8.

Катеринопільський ліцей №2

14

8

13

9

16

9.

Вербовецька філія ліцею №2

5

1

2

1

0

 

Всього:

63

43

47

49

57

 

Відділом освіти, молоді спорту селищної ради та керівниками вище зазначених закладів освіти зроблено аналіз демографічної ситуації та визначено прогнозовану чисельність учнів на наступні 5 років. Як висновок, у найближчі роки кількість учнів у школах зменшиться, але зросте вартість утримання, в тому числі за рахунок зростання ринкових цін на енергоносії (електричну енергію, природний газ).

 

Прогнозована кількість повних класів на 01 вересня 2025 року

 

п/п

Назва закладу

1-4 кл. кількість повних класів

Кількість учнів

5-9 класи кількість повних класів

Кількість учнів

Прогноз. кількість повних класів на 01.09.2025

1.

Лисичобалківська гімназія

3

19

4

38

7 із 9

2.

Шостаківська гімназія

1

14

3

27

4 із 9

3.

Пальчиківська гімназія

0

9

3

28

3 із 9

4.

Вікнинська гімназія

2

15

2

32

5 із 9

5.

Петраківський ЗЗСО

2

17

5

43

7 із 9

6.

Калинопільський ліцей №1

8

132

11

198

25 із 25

7.

Новоселицька філія ліцею №1

2

19

4

27

6 із 9

8.

Катеринопільський ліцей №2

4

72

10

169

16 із 16

9.

Вербовецька філія ліцею №2

3

28

0

0

3 із 3

 

Всього:

25

325

42

562

77 із 96

 

Значною проблемою залишається утримання та належне функціонування закладів освіти із малою наповнюваністю учнів.

У формулі розрахунку освітньої субвенції на заробітну плату педагогічним працівникам для Калинопільської селищної ради розрахункова наповнюваність класів визначена на рівні 14,5. Таку наповнюваність мають лише 2 заклади освіти у громаді.

Наявність у інших закладах освіти громади класів із меншою наповнюваністю учнів, ніж розрахункова, призводить до потенційного дефіциту освітньої субвенції у місцевому бюджеті та потреби і необхідності спрямувати кошти бюджету Катеринопільської селищної територіальної громади на виплату заробітної плати педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти.

Громада за рахунок місцевого бюджету фінансує комунальні послуги, утримання технічного персоналу, безкоштовне харчування учнів пільгових категорій, підвезення учнів та педагогічного персоналу до закладів освіти і у зворотному напрямку, оплату енергоносіїв та ін.

 

Варто зауважити, що на даний час витрачаються значні кошти на опалення напівпорожніх приміщень малокомплектних закладів освіти.

Освітня субвенція з державного бюджету на 2024 рік склала 38 525,4 тис. грн. (38 525 400 грн.).

Дофінансування (освітньої субвенції) з місцевого бюджету на виплату заробітної плати педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти у 2024 році було у розмірі 4325,3 тис. грн. (4 325 300 грн.).

На утримання закладів загальної середньої освіти Калинопільської селищної ради за 2024 рік селищна рада мала витрати з місцевого бюджету у розмірі 28,8 тис. грн. (28 800 000 грн.)

На 2025 рік заплановано виділити з державного бюджету освітньої субвенції 38 691,6 тис. грн. (38 691 600 грн.).

Дофінансування (освітньої субвенції) з місцевого бюджету на виплату заробітної плати педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти у 2025 році планується у розмірі 4918,7 тис. грн. (4 918 700 грн.).

На 2025 рік на утримання закладів загальної середньої освіти  Калинопільської селищної ради заплановано витрат з місцевого бюджету -31,1 тис. грн. (31 100 000 грн.)

Всього видатки на утримання закладів загальної середньої освіти громади у 2023 році були у розмірі 55972,8 тис. грн. (55 972 800 грн.), у 2024 році – 67318,2 тис. грн. (67 318 200 грн.), у 2025 році плануються видатки у розмірі 66553,6 тис. грн. ( 66 553 600 грн.)

Найпоширеніший вимір ефективності закладів загальної середньої освіти у межах шкільної системи – кількість учнів на одну штатну одиницю посади вчителя. Чим більше здобувачів освіти припадає на одну штатну одиницю педагогічного працівника, тим вищою є ефективність даного закладу освіти, якщо ж кількість учнів менша, тоді витрати на одного учня зростають.

Всього в закладах освіти Калинопільської селищної ради фактична штатна чисельність 207,7 педагогічних працівників в розрізі по закладах освіти:

 

Назва закладу

К-ть учнів у закладі

К-ть штатних одиниць пед.

працівників

у закладі в 2024-2025 н.р.

К-ть учнів на одну штатну одиницю пед.

працівника

Лисичобалківська гімназія

55

15,1

4

Шостаківська гімназія

41

13,3

3

Пальчиківська гімназія

37

15,0

2

Вікнинська гімназія

60

16,9

4

Петраківський ЗЗСО

73

23,3

3

Калинопільський ліцей №1

443

61,3

7

Новоселицька філія ліцею №1

50

13,9

4

Катеринопільський ліцей №2

298

44,7

7

Вербовецька філія ліцею №2

23

4,1

6

 

Разом:

1080

207,7

5

 

На сьогодні чимало жителів сіл Катеринопільської селищної територіальної громади вбачає проблему тільки в умисних намірах влади закрити школи через відсутність належної кількості учнів, тобто, наповнюваності, а, також, через великі витрати на їх утримання. А тому і вирішення проблеми вбачають тільки в тому, щоб "відстояти" школи, лише б школа працювала, а в іншому випадку, на їх переконання, немає школи – немає села.

Та втім, головне не це. Головне – це якість знань, рівень підготовки учнів, вміння набувати навиків спілкування в колективі однолітків, вчитися здобувати лідерські навики та формувати лідерські якості, мати можливість повноцінного розвитку своїх здібностей та творчої майстерності. Бо тільки у конкурентному учнівському середовищі є у дітей мотивація до кращих результатів у навчанні.

А завдання школи, насамперед, – давати дітям якісні знання. Школа – це установа, яка фінансується з державного бюджету і повинна забезпечувати всіх дітей освітою на рівні Державного стандарту.

То ж, ті батьки, які турбуються за майбутнє своїх дітей та прагнуть забезпечити їх успішне майбутнє, надають можливість навчатися в закладах освіти, де впевнені, що їх діти зможуть здобути якісні знання.

 

На жаль, з кожним роком у нашій громаді, як і в Україні, знижується народжуваність, погіршується демографічна ситуація, відповідно зменшується кількість учнів, особливо старшої школи. У той же час, саме наповнюваність класів є основною складовою розрахунку освітньої субвенції, яка визначається з урахуванням кількості населення та щільності його проживання і, яка передбачена, виключно, на заробітну плату педагогічних працівників.

5 березня 2024 року прийнято постанову Кабінету Міністрів України №245 "Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року №6 і від 27 грудня 2017 року №1088".

 

Відповідно до цієї постанови Формула розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами та Порядок і умови надання освітньої субвенції з Державного бюджету місцевим бюджетам викладено у новій редакції.

8 березня 2024 року видано розпорядження Кабінету Міністрів України №211 –р "Про перерозподіл обсягу освітньої субвенції з Державного бюджету місцевим бюджетам у 2024 році", відповідно до якого виправлено неточності допущені при розподілі освітньої субвенції на 2024 рік.

За рахунок освітньої субвенції не здійснюється фінансування закладів загальної середньої освіти (крім закладів початкової школи), кількість учнів у яких становлять:

з 1 вересня 2025 року – менше 45 осіб;

з 1 вересня 2026 року – менше 60 осіб.

З 1 вересня 2025 року уряд вирішив не фінансувати коштом освітньої субвенції зарплату вчителів у школах із кількістю учнів менше ніж 45 осіб, а з 1 вересня 2026 року - менш ніж 60 осіб.

На сьогодні єдиним оптимальним варіантом у вирішенні проблеми малокомплектності шкіл є оптимізація мережі, зокрема зміни типу та найменувань Шостаківської, Пальчиківської та Вікнинської гімназій Калинопільської селищної ради у початкові школи.

Таким чином, ми збережемо приміщення, молодші школярі навчатимуться поруч з домівками, вчителі початкових класів  працюватимуть у звичних умовах. Учнів 5-9 класів даних закладів освіти планується підвозити до селища Калинопіль шкільними автобусами. Вивчається питання працевлаштування вчителів у закладах освіти громади.

Зекономлені кошти будуть спрямовані на оснащення навчальних кабінетів існуючих закладів освіти сучасними засоби навчання та обладнанням, комп’ютерною технікою, шкільними меблями, мультимедійним обладнанням, облаштування туалетних приміщень, переоснащення харчоблоків, здійснення необхідних капітальних і поточних ремонтів, облаштування спортивних майданчиків, території навчальних закладів, придбання шкільних автобусів.

 

Пропозиції щодо модернізації мережі закладів освіти Катеринопільської територіальної громади у 2026 році сформовано на основі аналізу стану наявної мережі, визначення її ефективності, соціальної та економічної доцільності, демографічної ситуації з прогнозуванням дитячого контингенту на наступні роки та виходячи з необхідності:

забезпечення рівного доступу дітей до якісної освіти незалежно від місця їх проживання;

 

забезпечення варіативності освітніх послуг з урахуванням індивідуальних запитів;

урізноманітнення форм організації освітнього процесу;

забезпечення доступу до електронних інформаційних ресурсів відповідної якості;

створення умов для розвитку здібностей кожної дитини, а також для здобуття освіти дітьми з особливими освітніми потребами;

дотримання вимог економічної доцільності та ефективності функціонування закладів освіти у громаді;

зменшення частки витрат на заробітну плату та оплату комунальних послуг у нормативі фінансової забезпеченості;

забезпечення раціональної концентрації та ефективного використання матеріальних, фінансових, кадрових ресурсів громади тощо.

Необхідність модернізації освітньої мережі зумовлена і змінами у законодавстві про освіту, які відбулися у 2017-2024 роках, що впливають не лише на зміст освітнього процесу, а й визначають нові типи, найменування закладів освіти, та встановлюють нові вимоги щодо фінансування закладів загальної середньої освіти.

Приведення мережі закладів загальної середньої освіти у відповідність до вимог діючого законодавства зумовлено і зменшенням фінансування освітньої субвенції з державного бюджету.

У кошторисі видатків на 2025 рік заплановано коштів  освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату заробітної плати працівникам закладів загальної середньої освіти Катеринопільської селищної територіальної громади в сумі 38691,6 тис. грн.

Дефіцит коштів освітньої субвенції по закладах освіти Катеринопільської селищної територіальної громади у 2025 році становить 4 918 700 гривень.

У разі не прийняття рішень про зміну типу та найменувань наведених у даному інформаційному повідомленні закладів загальної середньої освіти прогнозований дефіцит коштів освітньої субвенції по закладах освіти Катеринопільської селищної територіальної громади у 2026 році – 10342,4 тис грн. (10 342 400 грн.).

 

Станом на 15.04.2025 року на території Катеринопільської селищної ради функціонує Пальчиківська гімназія Калинопільської селищної ради, яка ліцензована на надання освітніх послуг І-ІІ рівнів освіти.

Заклад загальної середньої освіти, що здійснює освітню діяльність на декількох рівнях загальної середньої освіти, має тип закладу вищого рівня, на якому провадиться освітня діяльність.

Проектна потужність Пальчиківської гімназії Калинопільської селищної ради становить 90 учнів. Станом на 01.04.2025 року у цьому закладі навчався 41 здобувач освіти (37 учнів та 4 вихованці), серед яких 22 здобувачі освіти (54 % від загальної кількості) є мешканцями інших населених пунктів громади, та для забезпечення можливості здобуття освіти на відповідному рівні здійснюється їх безоплатне підвезення шкільними автобусами.

Фактична наповнюваність класів, з урахуванням учнів, які підвозяться шкільними автобусами із інших населених пунктів громади, становить 7,7 учнів, а це 53 % від розрахункової наповнюваності класів (14,5) учнів для закладів загальної середньої освіти Катеринопільської селищної територіальної громади.

Лише 3 із дев’яти класів закладу мають наповнюваність 5 і більше учнів.

Для п’ятнадцяти із тридцяти семи учнів закладу, тобто майже половині контингенту учнів, викладання здійснювалось за індивідуальною формою навчання.

У 5-9 класах навчається 2, 8, 7, 8 та 3 учні відповідно.

Кількість учнів, які навчаються у 1-4 класах становить 9 осіб, при цьому у жодному класі початкової школи немає п’ять учнів, тобто всі класи є неповними.

Дошкільний підрозділ закладу відвідує 4 вихованці, що свідчить про продовження тенденції до зменшення контингенту учнів та низьку наповнюваність класів у недалекому майбутньому.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 №1088 "Про затвердження формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами" розрахункова наповнюваність класів, за якою  обраховується обсяг освітньої субвенції, в середньому по громаді має становити 14,5 учнів.

За наявності 37 учнів у Пальчиківській гімназії фінансування за рахунок освітньої субвенції з державного бюджету за надання освітніх послуг здійснювалось приблизно за 3 класи із дев’яти, тобто за 4,9 ставки вчителів за наявних 11,6 ставок. Решта витрат на оплату праці педагогічних працівників закладу здійснювалось за рахунок видатків із місцевого бюджету громади.

Навчання 14 учнів (37,8%) за індивідуальною формою навчання в закладі здійснюється за рахунок утримання на 6,7 ставок педагогічних працівників більше, від розрахункової кількості ставок, визначеної нормативами, а це 1 022 600 гривень видатків у рік, на які не виділяються кошти з державного бюджету та які також дофінансовуються за рахунок коштів місцевого бюджету, тобто з бюджету Катеринопільської селищної територіальної громади.

Таким чином здійснюються зайві та нераціональні витрати з місцевого бюджету на утримання даного закладу освіти.

Дофінансування видатків на оплату праці учителів закладу відбувається тривалий період часу.

Витрати на 1 учня Пальчиківської гімназії у 2024 році становлять 71,4 тис. грн., що на 23,9 % перевищує середній показник утримання одного учня  по закладах загальної середньої освіти громади.

На високий показник витрат на утримання Пальчиківської гімназії впливає низька наповнюваність класів та перевищення фактичної штатної чисельності педагогічних працівників над розрахунковою.

Пальчиківську гімназію необхідно перепрофілювати (змінити тип) у початкову школу через низьку наповнюваність класів та у зв’язку з наявним контингентом учнів менше 45 осіб.

Відповідно до внесених змін до порядку та умов надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, постановою Кабінету Міністрів України від 05 березня 2024 р. № 245 "Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 р. № 6 і від 27 грудня 2017 р. № 1088" фінансування за рахунок освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам даного закладу освіти буде призупинене з 01.09.2025 року.

Крім того, у населеному пункті спостерігається значне зменшення народжуваності дітей та кількості вихованців у дошкільному підрозділі закладу освіти, що в подальшому призведе до відсутності у деяких класах контингенту учнів взагалі.

Пальчиківська гімназія

контингент учнів на 2025-2029 роки

 

Клас

2025 рік кількість учнів

2026 рік кількість учнів

2027 рік кількість учнів

2028 рік кількість учнів

2029 рік кількість учнів

1

3

1

2

1

2

2

3

3

1

2

1

3

3

3

3

1

2

4

0

3

3

3

1

5

3

0

3

3

3

6

2

3

0

3

3

7

8

2

3

0

3

8

7

8

2

3

0

9

8

7

8

2

3

ВСЬОГО

37

30

25

18

18

 

Згідно чинного законодавства для продовження надання освітніх послуг у червні 2026 року Пальчиківській гімназії Калинопільської селищної ради буде змінено тип та найменування на Пальчиківську початкову школу (з дошкільним підрозділом).

 

Також до мережі закладів загальної середньої освіти, що функціонують на території Калинопільської селищної ради, відносяться Шостаківська та Вікнинська гімназії Калинопільської селищної ради, які ліцензовані на надання освітніх послуг І та ІІ рівнів освіти.

Заклад загальної середньої освіти, що здійснює освітню діяльність на декількох рівнях загальної середньої освіти, має тип закладу вищого рівня, на якому провадиться освітня діяльність.

Проектна потужність Шостаківської гімназії Калинопільської селищної ради становить 120 учнів. Станом на 01.04.2025 року у цьому закладі навчається 53 здобувачі освіти (41 учень та 12 вихованців), серед яких 22 здобувачі освіти (більша половина від загальної кількості) є мешканцями інших населених пунктів громади, та для забезпечення можливості здобуття освіти на відповідному рівні здійснюється їх безоплатне підвезення шкільними автобусами, а саме: із селища Калинопіль - 3 учні, із с.Бродецьке - 11 здобувачів освіти (7 учнів та 4 вихованці), із с.Гуляйполе - 7 здобувачів освіти (6 учнів та 1 вихованець).

Фактична наповнюваність класів, з урахуванням учнів, які підвозяться шкільними автобусами із інших населених пунктів громади, становить 6,5 учнів, а це 45 % від розрахункової наповнюваності класів (14,5 учнів) для закладів загальної середньої освіти Катеринопільської селищної територіальної громади.

Лише чотири із дев’яти класів закладу мають наповнюваність 5 і більше учнів.

Для п’ятнадцяти із сорока одного учня закладу, тобто майже половині контингенту учнів, викладання здійснювалось за індивідуальною формою навчання.

У 5-9 класах навчається 4, 4, 6, 7 та 4 учні відповідно.

Кількість учнів, які навчаються у 1-4 класах становить 16 осіб, при цьому лише у двох класах початкової школи кількість учнів становить п’ять осіб, решта класів є неповними.

Дошкільний підрозділ закладу відвідує 12 вихованців (5 із яких підвозяться шкільними автобусами із інших населених пунктів громади), що свідчить про продовження тенденції до зменшення контингенту учнів та низьку наповнюваність класів у недалекому майбутньому.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 №1088 "Про затвердження формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами" розрахункова наповнюваність класів, за якою  обраховується обсяг освітньої субвенції, в середньому по громаді має становити 14,5 учнів.

За наявності 41 учня у Шостаківській гімназії фінансування за рахунок освітньої субвенції з державного бюджету за надання освітніх послуг здійснювалось приблизно за 3 класи із дев’яти, тобто за 4,9 ставки вчителів за наявних 12,3 ставок. Решта витрат на оплату праці педагогічних працівників закладу здійснювалось за рахунок видатків із місцевого бюджету громади.

Навчання 15 (36,6%) учнів за індивідуальною формою навчання в закладі здійснюється за рахунок утримання на 7,4 ставок педагогічних

 

працівників більше, від розрахункової кількості ставок, визначеної нормативами, а це 1 335 600 гривень видатків у рік, на які не виділяються кошти з державного бюджету та які також дофінансовуються за рахунок коштів місцевого бюджету, тобто селищної ради.

Таким чином здійснюються зайві та нераціональні витрати з місцевого бюджету на утримання даного закладу освіти. Дофінансування видатків на оплату праці учителів закладу відбувається тривалий період часу.

Витрати на 1 учня Шостаківської гімназії у 2024 році є найбільшими по громаді, та становлять 88,6 тис. грн., що на 53,8 % перевищує середній показник утримання одного учня по закладах загальної середньої освіти громади. На високий показник витрат на утримання Шостаківської гімназії впливає низька наповнюваність класів та перевищення фактичної штатної чисельності педагогічних працівників над розрахунковою.

Шостаківську гімназію необхідно перепрофілювати (змінити тип) у початкову школу через низьку наповнюваність класів та у зв’язку з наявним контингентом учнів менше 45 осіб.

Відповідно до внесених змін до порядку та умов надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, постановою Кабінету Міністрів України від 05 березня 2024 р. № 245 "Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 р. № 6 і від 27 грудня 2017 р. № 1088" фінансування за рахунок освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам даного закладу освіти буде призупинене з 01.09.2025 року.

Крім того, у населеному пункті спостерігається значне зменшення народжуваності дітей та кількості вихованців у дошкільному підрозділі закладу освіти, що в подальшому призведе до відсутності у деяких класах контингенту учнів взагалі.

Шостаківська гімназія

контингент учнів на 2025-2029 роки

 

Клас

2025 рік кількість учнів

2026 рік кількість учнів

2027 рік кількість учнів

2028 рік кількість учнів

2029 рік кількість учнів

1

4

2

3

1

1

2

1

4

2

3

1

3

2

1

4

2

3

4

7

2

1

4

2

5

6

7

2

1

4

6

4

6

7

2

1

7

4

4

6

7

2

8

6

4

4

6

7

9

7

6

4

4

6

ВСЬОГО

41

36

33

30

27

Згідно чинного законодавства для продовження надання освітніх послуг у червні 2026 року Шостаківській гімназії Калинопільської селищної ради буде змінено тип та найменування на Шостаківську початкову школу (з дошкільним підрозділом).

 

Проектна потужність Вікнинської гімназії Калинопільської селищної ради становить 240 учнів. Станом на 01.04.2025 року у цьому закладі навчалося 67 здобувачів освіти (60 учнів та 7 вихованців).

Фактична наповнюваність класів становить 9,2 учнів, а це 63 % від розрахункової наповнюваності класів (14,5) учнів для закладів загальної середньої освіти Катеринопільської селищної територіальної громади.

Лише 5 із дев’яти класів закладу мають наповнюваність 5 і більше учнів.

Для чотирнадцяти із шістдесяти учнів закладу викладання здійснювалось за індивідуальною формою навчання.

У 5-9 класах навчається 4, 4, 12, 8 та 16 учні відповідно.

Кількість учнів, які навчаються у 1-4 класах становить 16 осіб, при цьому лише у двох класах початкової школи кількість учнів становить п’ять осіб, решта класів є неповними.

Дошкільний підрозділ закладу відвідує 7 вихованців, що свідчить про продовження тенденції до зменшення контингенту учнів та низьку наповнюваність класів у недалекому майбутньому.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 №1088 "Про затвердження формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами" розрахункова наповнюваність класів, за якою  обраховується обсяг освітньої субвенції, в середньому по громаді має становити 14,5 учнів.

За наявності 60 учнів у Вікнинській гімназії фінансування за рахунок освітньої субвенції з державного бюджету за надання освітніх послуг здійснювалось приблизно за 4 класи із дев’яти, тобто за 8,0 ставки вчителів за наявних 14,4 ставок. Решта витрат на оплату праці педагогічних працівників закладу здійснювалось за рахунок видатків із місцевого бюджету громади.

Навчання 14 учнів (23,3%) за індивідуальною формою навчання в закладі здійснюється за рахунок утримання на 6,4 ставок педагогічних працівників більше, від розрахункової кількості ставок, визначеної нормативами, а це 1 093 400 гривень видатків у рік, на які не виділяються кошти з державного бюджету та які також дофінансовуються за рахунок коштів місцевого бюджету, тобто з бюджету Катеринопільської селищної територіальної громади.

Таким чином здійснюються зайві та нераціональні витрати з місцевого бюджету на утримання даного закладу освіти.

Дофінансування видатків на оплату праці учителів закладу відбувається тривалий період часу.

 

 

Витрати на 1 учня Вікнинської гімназії у 2024 році становлять 78,0 тис. грн., що на 35,4 % перевищує середній показник утримання одного учня  по закладах загальної середньої освіти громади.

На високий показник витрат на утримання Вікнинської гімназії впливає низька наповнюваність класів та перевищення фактичної штатної чисельності педагогічних працівників над розрахунковою.

Вікнинську гімназію необхідно перепрофілювати (змінити тип) у початкову школу через низьку наповнюваність класів та у зв’язку з наявним контингентом учнів станом на 01.09.2026 року менше 60 осіб.

Відповідно до внесених змін до порядку та умов надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, постановою Кабінету Міністрів України від 05 березня 2024 р. № 245 "Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 р. № 6 і від 27 грудня 2017 р. № 1088" фінансування за рахунок освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам даного закладу освіти буде призупинене з 01.09.2025 року.

Крім того, у населеному пункті спостерігається значне зменшення народжуваності дітей та кількості вихованців у дошкільному підрозділі закладу освіти, що в подальшому призведе до відсутності у деяких класах контингенту учнів взагалі.

Вікнинська гімназія

контингент учнів на 2025-2029 роки

 

Клас

2025 рік кількість учнів

2026 рік кількість учнів

2027 рік кількість учнів

2028 рік кількість учнів

2029 рік кількість учнів

1

3

2

1

2

1

2

5

3

2

1

2

3

2

5

3

2

1

4

5

2

5

3

2

5

4

5

2

5

3

6

4

4

5

2

5

7

4

4

4

5

2

8

12

4

4

4

5

9

8

12

4

4

4

ВСЬОГО

47

41

30

28

25

 

Згідно чинного законодавства для продовження надання освітніх послуг у червні 2026 року Вікнинській гімназії Калинопільської селищної ради буде змінено тип та найменування на Вікнинську початкову школу (з дошкільним підрозділом).

З метою упорядкування шкільної мережі, реформування системи загальної середньої освіти, забезпечення рівного доступу дітей відповідного віку до якісної освіти, впровадження допрофільної  підготовки і профільного навчання, поглибленого вивчення окремих предметів, забезпечення всебічного розвитку дітей, а також допрофесійного навчання, раціонального і ефективного використання наявних ресурсів були створені  Катеринопільський заклад загальної середньої освіти № 1 (перейменований на Калинопільський ліцей №1) та Катеринопільський заклад загальної середньої освіти № 2 (перейменований на Калинопільський ліцей №2), як опорні заклади освіти з 3 філіями кожний.

 

Калинопільський ліцей №1

Спроможнісь закладу освіти (учнів): 970 учнів.

У ліцеї навчається 493 учні (32 класи), із них:

у Новоселицькій філії – 50 учнів (7 класів).

Працює 71 вчитель та 5 сумісників, із них:

49 - учителів мають кваліфікаційну категорію "спеціаліст вищої 

категорії";

7  мають кваліфікаційну категорію "спеціаліст першої категорії";

11 – "спеціаліст";

7 – мають педагогічне звання "учитель-методист";

28 – педагогічне звання "старший учитель".

У закладі працюють 1 практичний психолог, 1 соціальний педагог, 1 медична сестра, 9 асистентів учителів.

Працює 1 автономна котельня з твердопаливними котлами.

В опорному закладі функціонує три навчальних корпуси (для учнів початкової ланки, середньої та старшої ланки). У закладі обладнано 37 навчальних кабінетів (26 – старша школа та 11 класних кімнат у початковій школі). До послуг учнів актова зала та два спортивних зали, бібліотека, 2 комп’ютерних класи, одна STEM-лабораторія, один LEGO-клас, 1 майстерня, 2 їдальні, 2 медичних кабінети, осередок "Захист України". Для дітей з особливими освітніми потребами облаштовано 2 ресурсні кімнати. Для підвищення професійного рівня вчителів у закладі працює методичний кабінет, кабінет психологічного розвантаження.

37 навчальних кабінетів, бібліотека забезпечені комп’ютерами                             (41 персональний комп'ютер та 50 ноутбуків) та мультимедійним обладнанням. У 15 класних кімнатах функціонують інтерактивні поверхні (в 14 із проекторами з інтерактивними функціями, а у 1 з інтерактивною поверхнею). Кількість класів із засобами візуалізації (без інтерактиву) - 11 (6 з проекторами, 5 з телевізорами).

 

Створена локальна мережа Internet. Усі наявні у закладі комп’ютери підключені до мережі (50 Мбіт/с – завантаження, 50 Мбіт/с – відвантаження), наявна мережа Wi-Fi у закладі та укриттях.

Кількість класів, які мають підключення до Wi-Fi - 36.

Матеріальна база кабінетів математики, фізики та інформатики дає змогу забезпечити належне викладання предметів фізико – математичного профілю.

У Калинопільському ліцеї №1 створені належні умови для задоволення потреб учнів. Організовано поглиблене вивчення предметів, профільне навчання, працюють факультативи, гуртки, спортивні секції, курси за вибором, осередок "Захисту України". 

37 учнів навчаються в класах з філологічним профілем і 31 з математичним.

У 2024-2025 навчальному році забезпечено допрофільне навчання для  102 учнів.

Для потреби учнів в подальшому в закладі може бути відкритий і природничий профіль. Кабінет біології закладу забезпечений сучасною лабораторією, в якій є все необхідне для проведення дослідів та експериментів.

Отже, на даний час Калинопільський ліцей №1 має змогу організувати на базі закладу навчання дітей щонайменше за 3 профілями: філологічний, математичний та природничий.

Цьому сприяє як матеріально – технічна база, так і склад та компетентність педагогічних працівників, а також проектна потужність закладу.

Профільність може змінюватися, тому в подальшому профілі та їхні програми  складатимуться на основі запиту учнів та їхніх батьків.

Для задоволення освітніх запитів дітей та учнівської молоді в закладі функціонує 9 гуртків різних напрямів. Спортивний зал забезпечений всім необхідним інвентарем для занять на уроках фізкультури та в позаурочний час. Працює вокальна студія, хореографічний зал. 

Функціонує "Клас безпеки"

Для учнів 1-4 класів працюють 2 групи продовженого дня.

У закладі створені безпечні умови для навчання, наявні 2 захисні укриття (для учнів 1-4 класів на 144 учні та 5-11 класів на 320 учнів). Працює офіцер – інспектор освітньої безпеки.

У 2024-2025 н.р., згідно сучасних вимог, завершився капітальний ремонт приміщення харчоблоку у корпусі, де навчаються учні 5-11 класів.

Також, працює їдальня в приміщенні, де навчаються учні 1-4 класів.

 

Калинопільський ліцей №2

 

Спроможність закладу освіти (учнів): 361 учень

1

У ліцеї навчається 322 учні (19 класів), із них:

у Вербовецькій філії – 23 учні ( 3 класи).

Працює 41 вчитель, із них:

17 – мають кваліфікаційну категорію "спеціаліст вищої категорії";

12  – "спеціаліст першої категорії";

1 – "спеціаліст другої категорії";

6 -   "спеціаліст";

11- мають педагогічне звання "старший учитель".

У закладі працюють: 1 практичний психолог, 1 соціальний педагог, 8 асистентів учителів, 1 медична сестра, 1 бібліотекар, 1 секретар - друкарка,     3 вихователі шкільного автобуса, 1 інженер - електронік, 13 осіб обслуговуючого персоналу.

Працює 1 автономна котельня з твердопаливними котлами.

В опорному закладі функціонує два навчальних корпуси (для учнів початкової ланки та середньої і старшої ланки). Діють: 1 спортзал (при ДЮСШ Катеринопільської громади), 2 спортивних майданчики, 1 кабінет медичної сестри, 1 бібліотека, кабінет "Клас безпеки", 2 майстерні з технічної праці, 1 майстерня з обслуговуючої праці.

20 навчальних кабінетів, бібліотека забезпечені комп’ютерами (30 персональних комп'ютерів та 39 ноутбуків) та мультимедійним обладнанням.

У 13 класних кімнатах функціонують інтерактивні поверхні (у 10 із проекторами з інтерактивними функціями, а в 3 з інтерактивною поверхнею).

Кількість класів із засобами візуалізації (без інтерактиву) - 2.

Кількість класів, які мають підключення до Wi-Fi - 20.

Коштом засновника створена локальна мережа INTERNET (швидкість від 30 до 100 Мбіт/с).

У закладі створені безпечні умови для навчання, наявні 2 захисні укриття (для учнів 5-11 класів, розраховане на 200 осіб та для учнів початкових класів, у якому розміщається 100 осіб).

Працює офіцер - інспектор освітньої безпеки.

У закладі функціонує 4 класи з поглибленим вивченням предметів              (допрофільне навчання) та 10-11 класи з профільним навчанням.

Поглиблено вивчаються українська мова та біологія, профілі навчання – українська мова та література, біологія та екологія.

Всього профільним навчанням охоплено 41 учень.

Для розвитку природничого профілю, у класах ведуться курси та факультативи: "Дендрологія", "Світ кімнатних рослин", гуртки: "Юні рослинники" та "Природолюби".

Заклад має досвід багаторічної співпраці із Звенигородським лісництвом та Уманським університетом садівництва.

На базі "Шкільної еко-теплиці" проводяться досліди, учні виконують практичні роботи, бачать результати своєї праці.

У ліцеї впроваджено курс "Агросфера", який дає змогу учням розвивати  розуміння знань про особливості ведення сільського господарства та формувати навички підприємницької діяльності. Діти отримали цінну цікаву літературу, мають можливість відвідувати Всеукраїнські форуми та отримали безліч пропозицій брати участь у проектах агротехнічного напрямку.

З нового 2024-2025 н.р., враховуючи пропозиції батьків, учнів, оцінюючи реалії сьогодення, підтримуючи  курс України у Європу, у закладі введено вивчення другої іноземної мови (німецької).

Функціонує "Клас безпеки".

Для учнів 1-4 класів працюють 2 групи продовженого дня.

Їдальня ліцею має сучасне технологічне обладнання та оновлений інтер’єр.

 

Оптимізація навчальних закладів зумовить покриття дефіциту коштів на заробітну плату працівників галузі освіти громади.

Враховуючи наявний дефіцит коштів освітньої субвенції по закладах освіти Катеринопільської селищної територіальної громади, який у 2025 році становить 4 918 700 гривень та має тенденцію до постійного збільшення, з метою упорядкування неефективної мережі закладів загальної середньої освіти, що призводить до збільшення витрат на утримання закладу з розрахунку на одного учня, який відбувається за рахунок зменшення контингенту учнів у закладах освіти, та з метою формування ефективної мережі закладів загальної середньої освіти громади, для запровадження якісної повної загальної середньої освіти, відповідно до вимог діючого законодавства, про які зазначено вище, а також для того щоб повністю задовольнити потреби учнів Пальчиківської, Шостаківської, Вікнинської гімназій Калинопільської селищної ради та інших закладів освіти громади, відповідно до вимог законодавства, та створити належні умови для навчання та виховання учнів, Вікнинській, Пальчиківській, Шостаківській гімназіям Калинопільської селищної ради доцільно змінити тип та найменування на Вікнинську, Пальчиківську, Шостаківську початкові школи (з дошкільним підрозділом), а  учням 5-9 класів вищезазначених гімназій забезпечити можливість продовжити навчання у Калинопільському ліцеї №1 та Калинопільському ліцеї №2, де є всі умови та матеріальна база, що дозволить задовольнити інтереси учнів та обрати професію в майбутньому.

 

База наявних матеріально-технічних, трудових ресурсів двох опорних закладів освіти громади має такий освітній простір для надання якісних освітніх послуг, який є конкурентоспроможним та задовільнить в нових умовах об’єктивні вимоги дітей та батьків.

 

Створення об'єднаної громади надало жителям наших сіл можливість для формування ефективної системи управління освітньою сферою, яка в кінцевому результаті допоможе підвищити якість освітніх послуг і заощадити кошти громади.

Таким чином, з метою уникнення необхідності утримувати додаткові ставки педагогічних працівників за рахунок власних доходів бюджету Катеринопільської селищної територіальної громади, Калинопільській селищній раді, як засновнику закладів загальної середньої освіти  громади, необхідно реалізовувати заходи із оптимізації малокомплектних закладів. Оптимізація мережі є необхідним кроком для підвищення ефективності використання коштів освітньої субвенції та зростання якості освіти, що супроводжується постійним фінансуванням з державного бюджету закупівлі шкільних автобусів для організації підвезення.

 

Заходи з оптимізації шкільної мережі планується провести з метою створення єдиного освітнього простору, раціонального та ефективного використання наявних ресурсів, їх спрямування на задоволення якісних освітніх потреб учнів та вихованців.

 

Також, слід звернути увагу, що випускники малокомплектних шкіл, які навчаються у маленьких класах, часто не долають поріг зовнішнього незалежного оцінювання / національного мультипредметного тесту чи отримують низькі бали та не мають доступу до вищої освіти. Оптимізація мережі шкіл шляхом укрупнення класів, пониження ступеня є не лише засобом економії коштів, така політика спрямована також на захист права всіх учнів на якісну шкільну освіту незалежно від місця проживання.

 

Відповідно до вимог Господарського кодексу України, законів України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про освіту", "Про повну загальну середню освіту", "Про дошкільну освіту", "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань", постанов Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 р. № 6 "Деякі питання надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам" (зі змінами), від 27 грудня 2017 р. № 1088 "Про затвердження формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами" (зі змінами), Положення про опорний заклад освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 червня 2019 р. №532 (зі змінами), Положення про ліцей, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 жовтня

 

2021 р. № 1062, враховуючи пропозиції постійних комісій селищної ради, наявний дефіцит коштів освітньої субвенції, а також фактичну наповнюваність класів у закладах освіти сільської місцевості, кількість здобувачів освіти у них, можливість їх підвезення до місця навчання в інших закладах освіти громади пропонуються наступні зміни в освітній мережі громади:

 

 

№ з/п

Найменування закладів освіти

Варіанти вирішення питання

Рівні здобуття освіти після зміни типу

1.

Пальчиківська гімназія Калинопільської селищної ради

Зміна типу та найменування з Пальчиківської гімназії Калинопільської селищної ради на Пальчиківську початкову школу Калинопільської селищної ради

Дошкільна освіта Початкова освіта

2.

Шостаківська гімназія Калинопільської селищної ради

Зміна типу та найменування з Шостаківської гімназії Калинопільської селищної ради на Шостаківську початкову школу Калинопільської селищної ради

Дошкільна освіта Початкова освіта

3.

Вікнинська гімназія Калинопільської селищної ради

Зміна типу та найменування з Вікнинської гімназії Калинопільської селищної ради на Вікнинську початкову школу Калинопільської селищної ради

Дошкільна освіта Початкова освіта

 

У разі реорганізації закладів загальної середньої освіти засновник зобов’язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти, що буде здійснюватись шляхом їх підвезення до опорних закладів освіти.

5. Проекти рішень селищної ради, які вносяться на обговорення розміщені за посиланнями: 

https://ksr.gov.ua/news/1745334532/

https://ksr.gov.ua/news/1745334599/

https://ksr.gov.ua/news/1745334672/

6. Заінтересовані особи, на яких поширюватиметься дія прийнятих рішень – учасники освітнього процесу закладів освіти територіальної громади.

7. Можливі наслідки втілення в життя рішень для різних соціальних груп населення та заінтересованих сторін.

Дія рішень селищної ради поширюється на учасників освітнього процесу (працівників закладів освіти, здобувачів освіти, батьків чи осіб, які їх замінюють).

Зміни у мережі закладів освіти забезпечать рівний доступ до якісної освіти дітей шкільного віку сільської місцевості, які зможуть її здобувати в одному із закладів селища Калинопіль, де є належна матеріально-технічна база, організовано допрофільне та профільне навчання, надаються інші освітні послуги. Зменшиться навантаження на бюджет, а за рахунок економії витрат на утримання інфраструктури освітньої галузі створиться можливість зміцнення навчально-матеріальної бази закладів освіти, а також реалізації проектів, що стосуються різних соціальних груп населення громади.

Разом з цим виникає проблема можливого вивільнення працівників, реорганізованих закладів. Вирішення питання передбачається шляхом вжиття заходів щодо їх працевлаштування в інших закладах освіти громади.

8. Формат проведення громадського обговорення.

Відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні", Указу Президента України від 14.03.2022 № 133/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, затвердженого Законом України від 15 березня 2022 року № 2119-ІХ "Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні“, Указу Президента України від 18.04.2022 № 259/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 21 квітня 2022 року №2212-ІХ "Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", Указу Президента України від 17.05.2022 № 341/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 22 травня 2022 року № 2263-ІХ "Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", Указу Президента України від 12 серпня 2022 року №573/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 15 серпня 2022 року №2500-IX "Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", Указу Президента України від 7 листопада 2022 року №757/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 16 листопада 2022 року №2738-IX "Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", Указу Президента України від 6 лютого 2023 року №58/2023 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 7 лютого 2023 року №2915-IX "Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", Указу від 1 травня 2023 року №254/2023 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 2 травня 2023 року №3057-ІХ "Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", Указу Президента України від 26 липня 2023 року №451/2023 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 27 липня 2023 року №3275-ІХ "Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", Указу Президента України від 6 листопада 2023 року №734/2023 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 8 листопада 2023 року №3429-ІХ "Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", Указу Президента України від 5 лютого 2024 року №49/2024 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 6 лютого 2024 року №3564-ІХ "Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", Указу Президента України від 6 травня 2024 року №271/2024 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 8 травня 2024 року №3684-ІХ "Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", Указу Президента України від 23 липня 2024 року №469/2024 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 23 липня 2024 року №3891-ІХ "Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", Указу Президента України від 28 жовтня 2024 року № 740/2024 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 29 жовтня 2024 року № 4024-ІХ «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", Указу Президента України від 14 січня 2025 року №26/2025 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 15.01.2025 р. № 4220-ІХ "Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" та Указу Президента України від 15.04.2025 р. №235/2025 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 16.04.2025 р. №4356-ІХ "Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" пропозиції та зауваження з метою вивчення громадської думки з питань, внесених на громадське обговорення, приймаються протягом року, починаючи з дня оприлюднення цього оголошення у письмовій формі із зазначенням особи та контактної інформації заявника за поштовою адресою: Калинопільська селищна рада, вул. Соборна, 12, селище Калинопіль, Звенигородський район, Черкаська обл., 20501; за електронною адресою: kater.vo@ukr.net

Анонімні пропозиції (зауваження) не реєструються.

Відповідальна особа – Тетяна Юріївна Мовчан, начальник відділу освіти, молоді та спорту селищної ради, тел. 2-22-65.

Передбачається публічне громадське обговорення: засідання за круглим столом, зустрічі з громадськістю за  планами-графіками, затвердженими рішеннями селищної ради, із дотриманням усіх заходів безпеки.

До участі в обговоренні запрошуються всі  мешканці громади, заінтересовані особи.

У громадському обговоренні з правом голосу можуть брати участь дієздатні жителі Катеринопільської територіальної громади, які досягли 18-річного віку та місце проживання яких, в установленому законом порядку зареєстроване на території, в межах якої проводяться громадські обговорення.

Акредитація представників засобів масової інформації здійснюється за тел. 2-22-65 та електронною адресою: kater.vo@ukr.net

9. Узагальнення, висловлених в ході проведення громадського обговорення зауважень та пропозицій, здійснюється відділом освіти, молоді та спорту селищної ради. Звіт про результати громадського обговорення оприлюднюється на офіційному веб-сайті Калинопільської селищної ради не пізніше ніж через два тижні після прийняття рішень за результатами обговорення.

 

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора