Уряд затвердив Стратегію реформування системи шкільного харчування на 2023–2027 роки
Уряд затвердив Стратегію реформування системи шкільного харчування на 2023–2027 роки.
Відповідне розпорядження № 990-р від 27 жовтня 2023 року опублікували на сайті Кабінету Міністрів України.
Реформа шкільного харчування розпочалась у 2020 році за ініціативи першої леді Олени Зеленської. Того ж року Кабінет Міністрів України ухвалив постанову «Про затвердження плану заходів з реформування системи шкільного харчування». Робота над Стратегією розпочалася взимку 2023 року, і вже наприкінці лютого її надіслали на розгляд уряду.
Ухвалення цього документу є одним з найважливіших кроків у процесі зміни та переформатування системи організації харчування в закладах освіти й забезпечення дітей якісною та поживною їжею.
На найближчі роки Стратегія має стати «дорожньою картою» реалізації реформи для всіх її учасників — від центральних органів виконавчої влади до представників органів місцевого самоврядування. На її основі громади можуть розробити регіональні стратегії впровадження змін на місцях.
Затверджений документ базується на низці нормативно-правових актів: Конституції України, Законі України «Про освіту», Указі Президента України «Про Національну стратегію розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі», Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» тощо.
Цілі Стратегії
Стратегія визначає план дій на 2023–2024 роки, пріоритетні напрями роботи до 2027 року та операційні задачі. Зокрема, ідеться про чотири стратегічні цілі реформи:
Достатність фінансового ресурсу в замовників для закупівель харчових продуктів чи послуг з організації харчування та здійснення закупівель просто та ефективно.
Відновлення та модернізація харчоблоків закладів освіти з використанням новітніх технологічних процесів, покращення показників енергоефективності та дотримання принципів системи НАССР.
Забезпечення органів місцевого самоврядування і закладів освіти достатнім штатом кваліфікованих працівників, які якісно та безпечно організовують харчування і сприяють формуванню в учнів здорових харчових звичок.
Свідоме обрання українцями здорового харчування.
Стратегічна мета реалізації чотирьох цілей реформи — забезпечити різноманітне, збалансоване та якісне харчування в закладах освіти, сприяючи соціальному захисту вразливих груп населення та формуючи навички здорового харчування серед дітей і дорослих.
Показники досягнення стратегічної мети:
зменшення відсотка ожиріння серед дітей до 18 років;
рівень задоволеності учнів харчуванням у закладах освіти
зміна харчових уподобань дітей шкільного віку;
збільшення кількості учнів, які харчуються в закладах освіти,
кількість комплексно модернізованих або відновлених харчоблоків.
Та найголовніше — реалізація Стратегії реформи шкільного харчування має стати основою для формування здорового суспільства і значного зниження рівня неінфекційних захворювань в Україні.
Роль МОН у реформі системи шкільного харчування
Міністерство освіти і науки України є одним з виконавців реформи системи шкільного харчування. МОН долучилося до розроблення Операційного плану дій на 2023–2024 роки на виконання Стратегії. МОН також працює над розробленням рекомендацій та нормативно-правової бази, що стосується організації харчування.
Окрім цього, міністерство працює над залученням додаткових інвестицій та розвитком партнерств, щоби покращувати процеси організації харчування в закладах освіти. Зокрема, у лютому 2023 року МОН підписало Меморандум про взаєморозуміння і співпрацю із Всесвітньою продовольчою програмою ООН в Україні.
У жовтні цього року Україна підтвердила намір долучитися до Коаліції шкільного харчування (School Meals Coalition), яка наразі налічує понад 90 країн. Це сталося під час Першого саміту Коаліції, участь у якому від МОН узяв заступник міністра освіти і науки Андрій Сташків.
МОН також працює у напрямі розвитку кадрового потенціалу та підвищення кваліфікації кухарів закладів освіти. Зокрема, на базі закладів професійно-технічної освіти відкриваються кулінарні хаби. У цих хабах підвищують кваліфікацію майстри виробничого навчання, які потім стають «агентами змін» реформи шкільного харчування — передають отримані знання кухарям закладів освіти.